Sosiaalista silmää ja sosiaalisia taitoja ei opita ihmisiä jututtamalla, näitä aineissa pitämällä, näitä vangittuina pitämällä ja siellä tarkkailemalla eikä näiden tuttujen valheita kuuntelemalla. Sosiaalista silmää oppii, kun itse elää samaa elämää kuin ryhmän muut jäsenet, oppii ymmärtämään tuon tekemisen dynamiikkaa, kun sitä itse tekee samalla tavalla, asiakeskeisesti, niin kuin kaveritkin, vailla sosiaalista dominanssiasemaa heidän ylitseen tms manipulaatiomahdollisuutta. Silloin oppii, mitä tavallisesti käy, miltä nuo asiat tuntuvat, millaisia variaatiota niissä on ihmisten välillä ja mistä syistä, mitä koti vaikuttaa ja harrastukset, yms. Ymmärtää siis tuon ammatin elämää, mutta silloin ei saa olla ollut erityisen sosiaalisesti orientoitunut tai ymmärtää vain seuranpitoa, kenties seksuaalisuutta, manipulpointia, yms.
Psykologian alan ihmisillä, siis psykologeiksi kutsutulla suuntautuneisuudella, ammattiryhmällä, on yleensä perustaitotaso heikko, lienbeekö syynä koulutus, ulkomaalaisuus, peruskoulun jättäminen väliin, taipumus kierytää esteet sosiaalista kautta, vai mikä. Mm heidän katseensa on usein sumea, kuin läiskittäinen, kuin heitä kiehtoisi yhsittäinen hiebon kuuloinen asia muttei kokonaisuuden saaminen tervejärkisesti hahmotetuksi. Siihen kai auttaisi, että harrastaisi mielstään kivaa löiikuntalajia, niin katseen tarkkuus paranisi. Ja lisäksi tarvitsiosi katseen läikittäisen hypyttämisen sijaan liu'uttaa katsetta esim. puun oksia myöten kohdasta viereiseen ja siitä seuraavaan, niin että syntyy objektiivinen kokonaiskuva esim. puusta tai muusta kohteestakin siis. Ideana on rakenteet hahmottava selkeä maisemakuva, mielellään tarkka. Se on objektiiviselle ajattelulle arvokas tuki, tuo sen osin melkein sivutuotteena. Objektiivisen ajattelun oppimisesta tällä tavoin opiskele ajattelukurssini http://pikakoulu.blogspot.fi/2011/11/ajattelukurssi.html , engl. käännös http://quickerlearning.blogspot.fi . On muistettava aina, että katsetta ei maalaaminen tai maalauksien katselu auta vaan haittaa paljon, kun taas kivat näpsäistyt tavalliset valokuvat kivasta ei-sosiaalisesta katseltavasta opettavat katselun taitoa, sosiaaliset kuvat taas vain kuvan yksilön elämäntavasta yms.
Jos ja kun kouluopintoja tms nykyisellään puuttuu, niin aikuisena niitä kenties voi oppia nopeammin kuin laosena, kun elämänkokemusta oli itsellä vähemmän. Mutta opiskelutaoidot on opeteltava kunnolla: edettävä järjestyksessä alusta alkaen, luettava huolella kaikki oleellinen, yleisivistyksen kannalta oleellinen siis, ja tehtävä kaikki tehtävät kunnolla, kerrattavakin, että varmasti osaa. Työrupeamien olisi oltava vähintään puolituntisia, jotta olisi aikuisilta vaadittavaa työnkestävyyttä, jota peruslaatu yleensä vaatii monessa asiassa.
Tervola-nimisena elellessa parantamisesta syntyneita vaikutelmia (KOKO näkemys tässä 5-os. blogissa, ideoita vain, ei kokemuspohjaa). Ei niin, etta sairaus liittyisi mitenkaan terveyteen, vaan terveys tarkoittaa terveita elamantapoja, maailman pitamista hyvalla terveimmalla tolalla ja tottakai kaikenpuolista terveytta! Keskittyminen ideaalisen terveyden vaalimiseen opettaa kehomielen luontaisista parantumistavoista. Hakemisto parantamisesta.blogspot.com Otsikoissa vain osa parannusehdotuksista
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti